I har funnet noen interessante bilder som viser hvordan kognitivisme og Jean Piaget henger sammen. Bildene viser detaljert hvordan læringsteoriene og det kognitive synet på hvordan mennesket tar til seg kunnskap ble utviklet. Det første bildet viser en oversikt over det kognitive synet med fokus på fire hovedpunkter: persepsjon, oppmerksomhet, hukommelse og tenking. Dette gir et godt bilde av hva kognitive synet bygger på og gir en god oversikt over hva som er viktig å huske på når man skal lære noe nytt. Det andre bildet viser Jean Piaget, som var en sveitsisk psykolog og filosof kjent for sitt arbeid innen kognitiv psykologi og utviklingspsykologi. Bildet viser hans teori om hvordan barns kognitive utvikling går gjennom stadier. Det å forstå barns utviklingsprosess er viktig for å kunne tilpasse undervisning og læring til deres modningstrinn. Begge bildene illustrerer viktige aspekter ved læringsteori og kognitivisme, og de er en god påminnelse om hvordan kunnskap kan tilegnes gjennom å forstå hvordan hjernen fungerer. Når vi lærer noe nytt, går vi gjennom flere faser. Først må vi kunne oppfatte og forstå informasjonen som blir gitt. Det er her persepsjon kommer inn, som er det å oppfatte og organisere den sanne informasjonen vi får inn. Deretter må vi være oppmerksomme på hva som blir sagt eller gjort, for å kunne ta til oss kunnskapen på en effektiv måte. Dette kan være vanskelig, spesielt i dagens samfunn hvor det er så mange distraherende elementer rundt oss. Hukommelse spiller også en viktig rolle når vi skal lære noe nytt. Det betyr at vi må huske den nye kunnskapen over tid for å kunne bruke den senere. Et godt hjelpemiddel kan være å repetere og gjenfortelle det vi har lært, slik at vi sikrer at det blir lagret i langtidsminnet vårt. Siste punktet, tenking, er essensielt når vi skal lære. Vi må kunne bearbeide informasjonen vi har fått og trekke ut relevante fakta og ideer som vi kan bruke senere. Dette krever kreativitet, problemløsning og evnen til å tenke kritisk om hva vi har lært. I sammenheng med Jean Piagets teori om kognitiv utvikling hos barn, gir bildene oss også en forståelse av at barns læring er svært forskjellig fra voksnes. Mens voksne ofte fokuserer på å lære nye ferdigheter eller tilegne seg ny kunnskap, er barn mer opptatt av å forstå verden rundt dem. Jean Piaget mente at barn går gjennom mange faser eller stadier i sin kognitive utvikling, og at de først må oppnå viss modenhet for å kunne takle nye og mer komplekse oppgaver. Dette betyr at lærere og pedagoger må ha en dyp forståelse av disse stadiene for å kunne tilpasse undervisningen til barnas nivå. I sum er bildene en nyttig påminnelse om betydningen av kognitiv psykologi for læring og utvikling. Med denne forståelsen kan vi tilpasse undervisningen til elevenes modenhetsnivå, og på en mer effektiv måte hjelpe dem med å tilegne seg ny kunnskap.
If you are searching about Kognitive Verhaltenstherapie – Empire of Books you've visit to the right place. We have 8 Pics about Kognitive Verhaltenstherapie – Empire of Books like Cognitive (1), Kognitive Verhaltenstherapie – Empire of Books and also PPT - Psykiatri på tre timer PowerPoint Presentation, free download. Read more:
Kognitive Verhaltenstherapie – Empire Of Books
empireofbooks.de kognitive verhaltenstherapie
PPT - Psykiatri På Tre Timer PowerPoint Presentation, Free Download
www.slideserve.com Cognitive (1)
www.slideshare.net cognitive schema schemas
Schema Theory: A Summary | IB Psychology
www.themantic-education.com Læringsteori - Kognitivisme + Jean Piaget
www.slideshare.net Psykologi, Narsissisme Og Sakkyndige
www.sakkyndig.com Kognitive Skjema, Epigenetikk |authorSTREAM
www.authorstream.com Kognitivt Perspektiv
www.slideshare.net perspektiv kognitivt skjema kognitive
Psykologi, narsissisme og sakkyndige. Læringsteori. Kognitive verhaltenstherapie
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar